Een integraal schoolmodel

voor persoonlijk leiderschap

Leader in Me (LiM) is een evidence- based, integraal schoolmodel. Ontwikkeld met en voor onderwijsprofessionals. Met een helder doel: Onze leerlingen de persoonlijke leiderschapsvaardigheden te geven op school.

Waarom Leader in Me werkt

Waarom Leader in Me werkt

Leader in Me over de hele wereld

Leader in Me over de hele wereld

Het zien-doen-krijgen model

Een model dat nieuwe paradigma’s, best practices en echte resultaten oplevert.

Leader in Me is gebaseerd op het zien-doen-krijgen veranderingsmodel. Als je je zienswijze verandert, beïnvloedt dat je doen, en daarmee de resultaten die je krijgt.

 

If you want small changes, work on your behavior; if you want quantum-leap changes, work on your paradigms.

-Stephen R. Covey

5 Kernparadigma’s van Leader in Me

Leader in Me begint met het afstemmen van hoe we naar ons onderwijs kijken.

Soms is dit heel anders dan je gewend bent. Soms is het er al, maar is het goed om het met elkaar expliciet te maken en na te denken over wat dit betekent voor wat we dagelijks in de klas doen!

Leiderschap is een keuze

Niet zo: Leiderschap is een positie

Iedereen heeft een talent

Niet zo: Sommigen zijn getalenteerd

Verandering begint met mij

Niet zo: Het systeem moet veranderen

De leerling is leidend

Niet zo: De leerkracht is leidend

Focus op de totale leerling

Niet zo: Focus op de kernvakken

Een nieuwe definitie van leiderschap

Voor veel mensen is leiderschap een formele positie of gezag. Ons uitgangspunt is dat iedereen een leider kan zijn, door met intentie leiding te geven aan zijn of haar eigen leven en door samen te werken met anderen en het goede in anderen te zien – of het nu familie, vrienden, buren of collega’s betreft.  

WatLeader in Me scholen DOEN

Het raamwerk voor Leader in Me scholen zorgt voor een unieke manier om best practices te implementeren in de schoolcultuur.

In plaats van alleen op de kernvakken te focussen, integreert Leader in Me deze leerresultaten met resultaten op andere aspecten van leren, zoals sociaal- emotioneel leren. Juist door persoonlijke ontwikkeling, schoolcultuur en kernvakken met elkaar te verbinden ontstaan goede resultaten. Het Leader en Me proces biedt leerkrachten effectieve best practices en tools om het succes te meten. Er is aandacht voor:

  • het ontwikkelen van LEIDERSCHAP bij elke leerling,
  • werken aan een CULTUUR waarin de leerling leidend is,
  • zodat ook de LEERRESULTATEN worden gemaximaliseerd.

Het Raamwerk

Leiderschaps training voor leerlingen en leerkrachten

Leader in Me maakt gebruik van bekende trainingsmaterialen.

FranklinCovey staat bekend om de hoge kwaliteit leiderschapstrainingen. Deze trainingen worden in het bedrijfsleven, de publieke sector en dus ook in het onderwijs over de hele wereld ingezet. Dat we daarmee verschillende prijzen hebben gewonnen is leuk, maar dat we dit al jarenlang doen is volgens ons nog veel belangrijker. Het laat zien dat we organisaties helpen met tijdloze principes en bewezen methodes. .

The 7 Habits of Highly Effective People®

Bestseller op het gebied van leiderschap. Dat moet een reden hebben…

Meer informatie

The 4 Disciplines
of Execution®

Een bewezen manier om doelen te bereiken, ook in het onderwijs.

Meer informatie

Krijg Resultaten

Er is door meer dan 30 instituten research gedaan naar de bewijzen dat Leader in Me resultaat kan hebben in scholen. Wat we daaruit zien is dat het zorgt voor de voorwaarden om resultaten te boeken bij in deze gebieden:

 

Leiderschap

Cultuur

Leerresultaten

✓ Leerlinggedrag ✓ Verlof of afwezigheid van leerlingen ✓ Leesvaardigheid
✓ Sociaal/ emotionele
ontwikkeling van de staf
✓ Ondersteunende schoolcultuur ✓ Rekenvaardigheid
✓ Leiderschap bij leerlingen ✓ Betrokkenheid van leerlingen ✓ Docentvaardigheid
✓ Ouderbetrokkenheid ✓ Tevredenheid van het personeel ✓ Leerinitiatief van leerlingen

 

 

 

Een wereldwijde community

Er zijn inmiddels duizenden Leader in Me scholen in meer dan 50 landen.

Wat deze scholen verbindt is een gemeenschappelijke visie en ambitie om leerlingen leiders te laten zijn, hen toe te rusten met levensvaardigheden die nodig zijn in een geglobaliseerde wereld.

Leader in Me implementeren

Hoewel de principes universeel en tijdloos zijn, heeft de implementatie leerdoelen voor elk niveau van onderwijs, en geeft iedere school zijn unieke, eigen smaak aan de Leader in Me best practices.

Basisschool

Ontwikkel een ‘hele persoon’ mindset vanuit het uitgangspunt dat ieder kind een talent heeft en de potentie om een leider te zijn.

Meer informatie

Voortgezet onderwijs

Ontwikkel een cultuur die door leerlingen geleid wordt en waarin zij worden aangemoedigd hun levensdoel te vinden en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen voor hun studie, carrière en leven.

Meer informatie

Ervaar Leader in Me

Neem contact met ons op om in een Leader in Me school te komen kijken of om meer informatie te ontvangen.

Neem contact op

Neem vandaag contact met ons op.

Geïnteresseerd? Laat het ons weten en we spreken graag met je verder.

Contact